Manuální a automatická regulace jasu displeje


  Musím samozřejmě zmínit, že všechny tyto úpravy činíte na vlastní riziko. Pokud nejste dostatečně technicky zdatní, raději přenechte úpravu odborníkovi.

  Důvodem úpravy jasu tachometru je denní svícení, při kterém se snižuje svit displeje. Při ostřejším slunci toho na displeji opravdu moc nepřečtete.

  Ruční přepínání na vysoký/nízký svit je nejjednodušší řešení. Mnohem komfortnější je automatické sledování externích světelných podmínek senzorem a následné vyhodnocení a úprava jasu. Bohužel tato úprava vyžaduje zkušenost s konstrukcemi elektroniky.

  Pokud tedy zůstanete u úpravy přepínačem, doporučuju vyvést dva dráty přímo od regulačního rezistoru v tachometru. K tomu potřebujete:
- šroubovák torx 20 na horní kryt palubní desky s kapličkou
- šroubovák torx 15 na kryt tachometru
- mikropájku
- dvojlinku (délka dle potřeby umístění vypínače)
- vypínač (jakýkoli,ale myslím, že čím menší - tím lepší)
- no a taky jistou dávku zručnosti

  Odšroubujeme horní kryt palubky (3 šrouby 20Torx, vlevo, uprostřed a vpravo), páky od zrcátek zatlačíme co nejvýše, desku uprostřed lehce nadzvedneme a na krajích protáhneme pod pákama zrcátek. Tak teď bacha ať nepoztrácíte šroubky a jedeme dál. Odšroubujte tři šrouby tachometru, a opatrně tachom. zvedněte. Odpojte konektor (boční západky tlačte směrem ven a lehkým tahem konektor vytáhněte ven).

  Teď tachometr rozložíme. Bacha na displej, doporučuju položit na měkký podklad nebo hadru a zezadu displeje odšroubujeme 4 šrouby 15Torx. (doporučuju sehnat si torx šroubovák, ne jen bit - k jednomu šroubu se s bitem dost špatně leze) Nadzvedneme západky krytu a otevřeme displej - zadní kryt. Teď uvidíme výkonový rezistor (viz foto niže). Připájíme mikropájkou dvojlinku na výkonový odpor, drát v pohodě protáhnem žebrovím krytu, zavřeme tacho, zašroubujem, na dvojlinku připájíme vypínač, který umístíme někde v interiéru. Jestli budete vypínač umísťovat dál, samozřejmě si nejdřív natáhněte dvojlinku a až na konci připájíte vypínač ;-)



  Principielně tedy neuděláte nic jiného, než jen přemostění regulačního rezistoru 20ohmu, který je na fotografii.

  V podsvětlení jsou použity 4 žárovky, prosvětlují fólii a inverzní displej.

  Podsvětlení tachometru je zjednodušeně zapojeno takto:


  Po zapnutí klíče se na žárovky sepne 12V.

  Pokud nejsou rozsvícená světla - kontakty světel spínají kontakt na kostru, prochází proud žárovkama přes oddělovací diodu, spínač na zem - (modrá šipka). Proud prochází cestou nejnižšího odporu a v tomto případě je to přes kontakt spínače na kostru.

  Jakmile světla rozsvítíme, přepne se přepínač z kostry na 12V. Proud zajímá opět cesta nejnižšího odporu a to je v tomto případě přes rezistor 20 ohmu, na kterém vzniká úbytek napětí a žárovky pohasnou. (červená šipka)

  Takže komu to takto nestačí, může si setrojit automaticky regulátor jasu s fototranzistorem.

  Co k tomu budeme potřebovat:
- součástky (dle rozpisu níže)
- mikropájku
- tavná pistole
- malou vrtačku nebo šikovné ruce a tenký šroubovák
- bezbarvý lak
- pár tenčích drátů (nejlépe cca 1m vícežilového - takového toho plochého barevného)
- hodí se i multimetr

  Schéma celého zapojení je zde:


  V levé části v červeném obdélníku je osazení tachometru. Z něj jsou vyvedeny tři dráty. Je do něj zapracovaný fototranzistor a jeho kontakty jsou vyvedeny ven stejným způsobem. Funkce zapojení: fototranzistor, umístěný vedle displeje (zalepený ve vyvrtaném otvoru), v závislosti na velikosti světla propouští více či méně světla. Tím se mění napětí na vstupu operačního zesilovače. Osvitem fototranzistoru se zvýší napětí na vstupu, který zesíleným napětím otevírá budící tranzistor výkonového tranzistoru. To znamená, že při osvitu se koncový tranzistor otevře a přemostí originální regulační rezistor tachometru - tím žárovky rozsvítí maximálním napětím. Při nedostatečném osvitu fototranzistoru se výkonový tranzistor uzavře a žárovky jsou regulovány standartně přes originální rezistor tachometru. V zapojení jsou dva proměnné odpory (odporový trimr R1 a potenciometr P1), které pomáhají nastavit úroveň citlivosti na osvětlení. Nebudu zabíhat dále do detailu, pojďme se podívat na realizaci.

  Nejprve vyrobíme celý regulátor, dle možností odzkoušíme na stole.

  Součástky:

T1 fototranzistor - KP101
U1 operační zes. - LM358N
U2 stabil. napětí - 78L05
Q1 výkonový tranz.- 2SC4106
Q2 uni. tranz. - BC337
D1 univ. dioda - 1N4002
P1 potenciometr - 5k
R1 odpor. trimr - 220k
R2 odpor - 200k
R3 odpor - 100k
R4 odpor - 1k
R5 odpor - 3k3
R6 odpor - 220R
R7 odpor - 2k2
SL1 - SL3 - rozstříhaná precizní patice Dil 14
izolační podložka s izolační průchodkou pod výkonový tranzistor TO220
kousek plechu (cca 5cmX2cm) k přišroubování tranzistoru (chlazení) a přichycení k jednomu ze šroubů tachometru
podle způsobu konstrukce - plošný spoj (moje verze je s pl.spojem s vypilovanýma ploškama), záleží jak kdo se s tím popere, já byl línej plošňák navrhovat, bohatě mi k tomu stačil plošňák 3cmX3cm, ale použil jsem odpory v SMD provedení. Dovedu si představit vše jen na drátech a tavnou pistolí fixlé do krabičky.

  k vyzkoušení na stole se hodí:
žárovka (12V alespoň 5W)
stabilizovaný zdroj 12V 1A
jakákoli svítilna

  Vlastní konstrukci nechám na Vás, jak si to kdo sletuje tak to bude mít ;-) Pokud by měl někdo zájem a nebylo v jeho silách navrhnout plošný spoj, pokusím se o to. Po sestrojení regulátoru se hodí jej vyzkoušet na stole. Na diodu D1 (anodu) připojíme 12V, na GND připojíme - stab. zdroje, kolektor výkonového tranzistoru (kontakt z Q1, který jde do konektoru) připojíme přes žárovku (12V 5W) na 12V. Trimr R1 nastavíme cca do poloviny dráhy, potenciometrem P1 doladíme přesnou úroveň citlivosti. Osvětlováním fototranzistoru se svit žárovky bude měnit. Pokud se potenciometrem nedá doladit hrana citlivosti necháme potenciometr v polovině dráhy a trimrem najdeme hranu citlivosti (kde svítí nebo zhasníná).

  Po dotvoření regulátoru jej stříkněte ochranným lakem (normální čirý lak), ale pozor na trimr - ten vynechte. Celé by se to hodilo dát do krabičky a třeba zalít tavnou pistolí. Regulátor je hotový, ten můj vypadal asi takto:



  Teď jdeme na tachometr vyvést potřebné kontakty a zapracovat čidlo.

  Po otevření zadního krytu tachometru (návod výše) oškrábneme jeden kontakt (aby se na něj dal naletovat drát - na fotce zelený drát), zbylé dva naletujeme na oba kontakty výkonového rezistoru (žlutý a modrý drát).




  Teď navrtáme otvor na fototranzistor (cca 2mm, nevím přesně vrtal jsem šroubovákem ;-) ). Čidlo doporučuju zapustit na protější stranu než je nastavování času -nebude se plést s čudlíkama.




  Než čidlo napevno zabudujeme, naletujeme na kontakty dvojlinku a zajistíme, aby se kontakty nemohly samovolně spojit (izolačka,bužírka apod.) -délka drátu aspoň 35-40cm. Aby nám čidlo nevypadlo, přichytnem jej tavnou pistolí, fixneme si i drát od čidla někde na kryt tachom., aby jsme zabránili vytrnhutí nebo vtažení tahem za drát. Teď protáhneme dráty žebrováním v zadním krytu tachometru.




  Konce drátů opatřete konektory. Já použil obyčejné piny z precizní patice, kterou jsem rozstříhal. Na čidlo jsem použil dvojpin, na druhý vývod trojpin. Stačí pocínovaný drát zastrčit do pinu a připájet, pak je třeba konektor zaizolovat - k tomu poslouží hmota tavné pistole. Prakticky je použitelný jakýkoli konektor, nejlépe s aretovanou polohou.

  Tak, teď vše odzkoušet na stole. Aspoň dvakrát skontrolujte, že na zdroji máte 12V a kde zapojujete 12V (na zelený drát na fotce) a - pól (na modrý drát na fotce). Pokud se trefíte ;-) rozsvítí se podsvětlení a také dispej. Teď si jen zkusíte, jestli funguje regulace.

  Takto vypadá reakce na snížené osvětlení:




  A takto na zvýšené okolní světlo:




  No takže stačí vše zamontovat zpátky, pod pravý šroub přichytneme regulátor za chladící plech:




  V mém případě jsem provizorně použil potenciometr P1 vyvedený drátem zkrz vzduchový průduch, abych si mohl přesně podle potřeby seřídit citlivost. Což se mi teda podařilo v podstatě napoprvé a jsem spokojen, takže teď už jen změřím velikost odporu P1 a nahradím jej přímo na desce regulátoru stejným odporovým trimrem.




  No je pravda, že tahle úprava není zrovna jednoduchá, ale řekl bych, že maximálně plní svůj účel.






Návod vytvořil LuK - Opava